BUDI BAHASA BUDAYA KITA –  slogan yang sering kita dengar pada akhir-akhir ini… baik dalam media percetakan ataupun elektronik.

Kita sering mengajak orang lain untuk mengamalkan budaya ini (siap buat aduan lagi sekiranya ada kakitangan di mana-mana rangkaian jabatan Kerajaan yang gagal mengimplimentasikan amalan ini)…tetapi adakah kita sendiri mengamalkan budaya ini..?

Tepuklah dada Tanya diri kita sendiri…jangan pula kita menepuk dda dan Tanya selera kita, kerana selalunya kita akan mengikut nafsu dan pastinya ia akan menjadi buas kerana kita adalah manusia.

Ironinya, saya mahu bercakap sedikit mengenai perasaan hormat kepada orang lebih tua daripada kita dan saya melihat keadaan ini semakin hari semakin pudar dengan hanya menunggu masa sebelum hilang ditelan arus pemodenan.

Pelbagai cara buat kita semua menunjukkan sifat menghormati orang lain, sebagai contoh – kebanyakan orang muda zaman sekarang lebih cenderung menggunakan apa saja yang terkeluar daripada mulut mereka, malah ada yang beranggapan bahawa soal hormat menghormati adalah perkara remeh dan tidak patut diamalkan.

Ada pula sesetengah orang kita, hanya menggunakan frasa abang atau kakak apabila bertemu dengan orang sememangnya amat dihormati atau hanya kepada orang yang dia terpaksa menggunakan panggilan sebegitu – pendek kata lebih kepada ‘terpaksa’.

Sebagai orang Islam kita sepatutnya menghormati sesama insane, terutama orang seagama kita, kerana itulah adab kita..jadi jangan mengambil perkara ini sebagai ringan kerana sesetengah orang yang bukan beragama Islam akhirnya memeluk Islam disebabkan perkara ini..Ingatlah bahawa semua orang Islam itu bersaudara dan disebabkan kita bersaudara, kita perlu menghormati semua orang yang lebih tua daripada kita sebagaimana kita menghormati keluarga kita..

Hakikatnya, saya mahu menjelaskan bahawa slogan yang dicipta iu bukan hanya sekadar retorik untuk menunjukkan kejahilan diri kita sendiri.

Yang penting, jangan sesekali pemodenan dan kemajuan zaman sekarang, kita perlu melupakan tradisi lama kita iaitu menghormati orang lain.

Saya mahu kita semua menilai diri sendiri dengan jujur dan ikhlas. Kemudian kita nilailah diri sendiri sama ada selama ini kita sudah menghormati orang lain ataupun tidak..sekiranya kita mahu dihormati orang, kita kena menghormati orang lain terlebih dahulu..WALLAHU A’LAM